Віртуальний музей російської агресії

Віртуальний музей російської агресії

Введіть пошуковий запит:

Інформаційні довідки

Конфлікт змінює звичайне життя людей, він також змінює їх мову. З’являються нові поняття, метафори, формальна і неформальна лексика. Крім того мова стає полем і водночас інструментом війни. Щоб мова конфлікту була зрозумілою, ми ведемо Інформаційну довідку.

Екологічні правопорушення в Криму

Екологічні правопорушення у Криму. На півострові, а також у прилеглій морській акваторії погіршення екологічної ситуації спостерігається вже з 2014. Фіксуються факти забруднення наземного, повітряного та водного середовища, які можуть бути пов’язані з незаконним, екстенсивним господарюванням окупанта, з неналежним зберіганням хімічної та ядерної зброї, з розміщенням і підготовкою особового складу російських збройних сил в кримських заповідниках, неподалік промислових зон тощо. Попри міжнародні санкції, продовжують свою роботу потужні джерела забруднення навколишнього середовища – хімічні підприємства, серед яких зокрема «Кримський Титан».

Міжнародне гуманітарне право покладає низку обов’язків на Російську Федерацію, зокрема, стосовно стану навколишнього середовища на окупованих територіях. Дії та бездіяльність держави-окупанта порушують 8 статтю Європейської Конвенції захисту прав людини та основних свобод «Право на повагу до приватного життя», а також 10 статтю «Свобода вираження поглядів», яка захищає, зокрема, і право на отримання інформації.

Прокуратура Автономної Республіки Крим та м. Севастополь з 2016 здійснює досудове розслідування за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України стосовно незаконного розміщення відходів виробництва заводу «Кримський Титан» (ПрАТ «Юкрейн Кемикал Продактс») на території Херсонської області. Розслідуються й інші екологічні злочини, які потребують проведення експертиз на окупованій території та пов’язані з підприємствами регіону (Перекопським бромним та Кримським содовим заводами). Загалом здійснюється процесуальне керівництво у 6 кримінальних провадженнях за понад 20 фактами, пов’язаними із забрудненням навколишнього природного середовища, проведенням незаконного видобутку корисних копалин на тимчасово окупованій території півострову Крим. Зазначені протиправні дії кваліфіковано за ст.ст. 236, 240, 241, 243, 252, 441 КК України.

Херсонес Таврійський

Херсонес Таврійський (з давньогрецької перекладається як «півострів, населений таврами»), нині грандіозна зразок давньогрецького міста-поліса, заснованого греками між ІV і III століттями до н.е., розташоване неподалік м. Севастополь, а в часи античності – найбільший і найважливіший торговельний, ремісничий та політичний центр південно-західного узбережжя Кримського півострову. 

Протягом своєї 2000-літньої історії Херсонес був і центром торгівлі та розвитку, і містом-привидом. Сьогодні, Херсонес є єдиним та унікальним прикладом у світі археологічних руїн стародавнього міста разом з їх хорою, що дійшло до наших днів у повній своїй цілісності. 

У свої золоті роки, які припали на період від античності до кінця візантійських часів Херсонес Таврійський був точкою дотику східної та західної цивілізацій, місцем зустрічі християнства з язичництвом. За історичними довідками, у 988 році, в одній з церков міста був хрещений князь Київської Русі Володимир Великий, який згодом поширив нову релігію і на свої землі. Херсонес також стало першим містом Київської Русі, яке офіційно прийняло християнську віру, а також тут була заснована перша християнська громада.

Але час минав і поступово місто втрачало своє значення через утворення нових держав та торгівельних шляхів, але остаточного занепаду зазнало в 1399 році, коли татари зруйнували його під час одного зі своїх набігів. Після цього стародавнє місто Херсонес Таврійський покинули його мешканці, воно ніколи не відбудовувалося і лежало в руїнах аж до російської окупації Криму в кінці XVIII століття після російсько-турецької війни. 

Коли Російська імперія заснувала місто Севастополь неподалік руїн Херсонесу, то будівництво нового міста, зокрема казарм російського Чорноморського флоту, реалізовувалося за рахунок залишків стародавнього. Це стало причиною знесення великої кількості пам'ятників. Один з іноземних гостей півострову того часу, професор мінералогії Кембриджського університету англієць Едвард Данієль Кларк, був надзвичайно вражений тим, як росіяни працювали у Херсонесі. У своїх мемуарах, пізніше, він написав: «руїни Херсонесу були ще тривалі й були ще скрізь навіть двері будов… але як прийшли росіяни, то все було здемольоване. Своїми очима бачив закладання вибухівки під античні храми, розтягування мармурових блоків каменю за наказом зверху».

Розуміння цінності руїн прийшло лише через кілька десятиліть, коли в 1827 були розпочаті перші організовані розкопки та спроби збереження. Згодом, у 1892 засновують археологічний музей на території Херсонесу. А за радянських часів інтерес до пам’ятки продовжував збільшуватися (особливо з точки зору історії та політичного значення). За проханням міської влади м. Севастополя та Міністерства культури УРСР Херсонес навіть отримав статус памʼятки союзного та республіканського значення.

За часів незалежності розпочинається новий етап дослідження Херсонесу Таврійського. У 1994 заповідник вперше відвідує міжнародна археологічна експедиція сформована з американських, європейських та українських науковців. У 1996 Херсонес Таврійський був внесений до попереднього списку пам’яток ЮНЕСКО (Tentative List).

03.09.2009 Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову № 928, якою вніс комплекс «Стародавнє місто Херсонес Таврійський» (охоронний номер 270001-Н) до переліку об’єктів культурної спадщини національного значення Державного реєстру нерухомих пам’яток України. А за три роки до цього переліку додали ще комплекс некрополя Херсонеса Таврійського (270020/1-Н), Монастир Богоматері Влахернської (270020/2-Н) та давню дорогу до Херсонеса з залишками виробничих майстерень (270020/3-Н).

Памʼятка отримує своє визнання як памʼятки всесвітнього значення, коли у 2013 році 37-а сесія Комітету всесвітньої спадщини (КВС) ЮНЕСКО (Пномпень, Камбоджа) прийняла рішення про її включення до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.


Джерела: 

  1. РИЛЬОВ К. Через усі епохи, не сходячи з місця. Репортаж iз Херсонеса / Костянтин РИЛЬОВ // Газета «День». – Режим доступу: https://cutt.ly/RXrRdWH 
  2. Василь Верига. Нариси з історії України (кінець XVIII — початок ХІХ ст.).— Львів: Світ, 1996.— 448 с.— С. 34. ISBN 5-7773-0359-5
  3. Ancient City of Tauric Chersonese and its Chora // UNESCO – Режим доступу: https://whc.unesco.org/en/list/1411  
  4. Постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення об'єктів культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам'яток України», Перелік від 10.10.2012 № 929. – Режим доступу: https://cutt.ly/CnENWQd 
  5. Постанова Кабінету Міністрів України «Про занесення об'єктів культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам'яток України», Перелік від 03.09.2009 № 928. – Режим доступу: https://cutt.ly/XnENnJh

Злочини проти дітей в рамках збройного конфлікту

Злочини проти дітей в рамках збройного конфлікту

Відповідно до резолюцій Ради Безпеки ООН 1261 (1999), 1882 (2009), 1998 (2011) та 2225 (2015) на міжнародному рівні було визначено шість серйозних порушень проти дітей у рамках збройного конфлікту. Серед них:

  • вбивства та каліцтва;
  • вербування і використання;
  • зґвалтування та інші форми сексуального насильства;
  • викрадення; 
  • напади на школи та лікарні;
  • відмова в доступі до гуманітарної допомоги.

Згідно з кримінальним кодексом України та Римським статутом МКС ці діяння можуть бути кваліфіковані як окремі міжнародні злочини. 


Вбивства та каліцтва. За оцінкою компетентних національних органів внаслідок повномасштабного вторгнення РФ станом на кінець 2022 року загинула 422 дитини, а 805 дітей отримали поранення, 75% дітей демонструють ознаки травматизації психіки. Наведена статистика не є остаточною. У той же час, кількість вбитих та поранених дітей з 24 лютого 2022 року вже перевищує відповідні показники для окупованих регіонів України з 2014 року у 4 рази. Причинами вбивств та каліцтв дітей є умисні напади на цивільні об’єкти, використання зброї невибіркової дії, свавільні страти, перешкоджання евакуації та діяльності гуманітарних коридорів.


Вербування і використання. Згідно з даними правоохоронних органів України РФ залучає неповнолітніх до участі в збройному конфлікті у ролі шпигунів та коректувальників обстрілів. Для вербування дітей використовується низка інструментів: від відео-ігор до мілітаризації освіти, відпочинку у воєнно-патріотичних таборах та членства в “Юнармії”. 


Зґвалтування та інші форми сексуального насильства. З моменту початку повномасштабного вторгнення було зафіксовано сексуальне насильство (зґвалтування, примусове оголення тощо) проти дітей у віці від 4 до 16 років, у результаті якого жертви отримали тривалі фізичні та психологічні травми.


Викрадення. Станом на кінець 2022 року за різними підрахунками РФ депортувала на власну територію від 260 тисяч до 700 тисяч українських дітей. Серед них - більшість була вивезена із одним з батьків, однак частина дітей є сиротами, дітьми, позбавленими батьківського піклування або дітьми без супроводу з інших створених Росією причин (вбивства батьків, відпочинок у таборах, диспансеризація тощо). Депортація дітей відбулася до, щонайменше, 57 регіонів РФ, у 16 регіонах - щонайменше, 400 дітей стали жертвами насильницької передачі до російських родин. Згідно з даними державного порталу розшуку дітей “Діти війни” станом на січень 2023 року було ідентифіковано 13 876 депортованих дітей, 125 дітей - вдалося повернути в Україну.  Зафіксованими також є випадки викрадення дітей російськими військовими на тимчасово окупованих територіях з метою залякувань, тиску на родичів, збору розвідувальних даних.


Напади на школи та лікарні. Станом на кінець 2022 року у зв’язку з діяннями РФ було зруйновано 332 та пошкоджено 2719 закладів освіти. Найбільше таких установ знаходилося на території Донецької, Харківської, Миколаївської, Київської та Луганської областей. Окрім того, пошкоджень зазнали 1100 обʼєктів медзакладів, з яких 144 - знищено повністю.  Найбільше таких установ знаходилося на території Харківської, Донецької, Миколаївської та Київської областей.


Відмова в доступі до гуманітарної допомоги. Починаючи з 24 лютого 2022 року, російські військові послідовно перешкоджають діяльності гуманітарних коридорів: розстрілюють об’єкти з написом “Діти”, не погоджуються або порушують режим евакуації цивільного населення, не надають доступ до окупованих територій гуманітарним вантажам (їжа, вода та медикаменти). 


Джерела:

  1. Злочини вчинені в період повномасштабного вторгнення РФ

https://warcrimes.gov.ua/all-crimes.html

  1. Analytical report, CHANGES IN CHILDREN’S LIVES DURING THE WAR, Gradus, 28.04.2022

https://gradus.app/documents/211/Children_Report_Gradus_28042022.pdf

  1. «Шість+» серйозних порушень проти дітей: виклики та наслідки 9 місяців російсько-української війни 2022, ЦГП “Альменда”

https://almenda.org/wp-content/uploads/2022/12/6-plus-seryoznykh-porushen-proty-ditey-9-misyatsiv_Almenda.pdf

  1. Андрій Костін: «Росія використає будь-який привід, щоб не повертати наших полонених», LB.ua

https://lb.ua/news/2022/09/19/529761_andriy_kostin_rosiya_vikoristaie.html 

  1. U.S. calls on Russia to halt forced deportations of Ukrainians, citing war crimes

https://www.cnbc.com/2022/07/13/us-calls-on-russia-to-halt-forced-deportations-of-ukrainians.html

  1. Діти війни 

https://childrenofwar.gov.ua/

  1. Викрадені сироти. Куди та навіщо росія вивозить українських дітей

https://spravdi.gov.ua/dopomoga-vykradenym-syrotam-yak-rosiya-vsynovlyuye-ditej-z-ukrayiny/ 

  1. Данні Регіонального центру прав людини 

https://rchr.org.ua/

  1. Освіта під загрозою 

https://saveschools.in.ua/ 

  1. Вражаючі цифри масштабів злочину рашистів проти цивільних українців, Міністерство охорони здоров’я України

https://www.facebook.com/photo/?fbid=502652741888947&set=a.294419049378985 

Порушення свободи слова в Криму

За даними прокуратури автономії, кількість ЗМІ на півострові зменшилась в 13 разів з 3000 (станом на початок 2014 р.) до 232 (за даними на весну 2015 р.). Ряд представників медіа, зокрема, з  Центру журналістських розслідувань та проєкту Радіо Свобода «Крим.Реалії», внесені РФ до списку екстремістів. Наприклад, кореспондентка інформагенції “France Press” отримала попередження від окупаційної “прокуратури Республіки Крим” за “екстремістські погляди” через те, що критикувала незаконні затримання кримських татар на своїй сторінці в соціальній мережі.
Протягом 2014-2021 рр. прокуратурою АР Крим та міста Севастополя ініційовано 22 кримінальне провадження з приводу щонайменше 43 фактів порушення прав журналістів та інших представників ЗМІ на території тимчасово окупованого півострова. Принаймні третина цих справ відкрита за фактом перешкоджання законній професійній діяльності журналістів.
У ході розслідувань деяких епізодів також було встановлено, що безпосередніми виконавцями злочинів проти журналістів, були представники незаконно створеного збройного формування “Самооборона Криму”. Зокрема, йдеться про факти незаконних затримань кореспондента польського видання “Gazeta Wyborcza”, оператора французького телеканалу “Canal+”, журналістів кримськотатарського медіахолдингу "ATR".
Вже пред’явлено 13  підозр у вчиненні злочинів щодо працівників медіа. Серед підозрюваних, окрім «самооборонців», ще й колишні працівники Служби безпеки України, які перейшли на бік країни-агресора, вступили на службу до ФСБ РФ, судді окупаційних судів, які виносили вироки щодо журналістів і громадських блогерів.
У лютому 2021, прокуратурою автономії, спільно з Офісом Генерального прокурора та громадською спілкою “Українською Гельсінською спілкою з прав людини” направлено до Офісу прокурора Міжнародного кримінального суду десяте інформаційне повідомлення. У ньому вказані факти переслідування представників медіа, що вчиняються державою-окупантом та її окупаційною адміністрацією в Криму.

Хронологія оборони Донецького аеропорту (травень 2014 – січень 2015)

ДОВІДКА: Хронологія оборони Донецького аеропорту (травень 2014 – січень 2015)


Квітень – травень 2014

Навесні 20140-го забезпечення контролю за аеропортами на території проведення АТО (у Донецьку, Краматорську та Луганську) було важливим завданням Штабу АТО.

Внаслідок введення АТО, у середині квітня 2014-го командувач сектору «Б» генерал Роман Хомчак перекинув на прикриття Донецького аеропорту близько 150 військовослужбовців 3-ого Окремого полку спеціального призначення ЗСУ (3 ОПСпП). На вимогу адміністрації аеропорту спецпідрозділ не мав заходити на територію нового терміналу, що збудували лише 2012-го. Свою позицію адміністрація летовища аргументувала тим, що аеропорт був діючим і пасажирів лякала би присутність озброєних військових.

У ніч з 25 на 26.05.2014 новий термінал і підходи до Донецького аеропорту були без бою захоплені збройними формуваннями російських спецслужб в Україні (батальйоном «Схід» Олександра Ходаковського, загонами Олександра Бородая, Дениса Пушиліна, Сергія Здрилюка, «Оплот»), загальною чисельністю до 300 озброєних осіб, у складі колишніх і діючих співробітників спецпідрозділів ГРУ та ФСБ РФ, зокрема чеченців, що входили у підпорядкування Рамзана Кадирова (голови Чеченської Республіки РФ). Верховний Головнокомандувач України Олександр Турчинов наказав військам вести вогонь по всіх виявлених вогневих точках противника. На підкріплення 3-го ОПСпП були направлені штурмова авіація та десант. В результаті бою 26.05.2014 підрозділи ЗСУ розгромили супротивника. Знищено понад 140 членів НЗФ, зокрема й інструктора Центру спеціального призначення ФСБ РФ Сергія Ждановича, багато російських спецназівців. 

У різний час (з 26.05.2014 по 21.01.2015) до оборони Донецького аеропорту та прилеглих до нього стратегічних населених пунктів (зокрема, с. Піски, с. Авдіївка, с. Опитне) залучалися різні підрозділи ЗСУ, МВС України та добровольчих батальйонів:

3-й окремий полк спеціального призначення (3-й ОСПпП),

зведена ротно-тактична група 72-ї Окремої механізованої бригади (72-й ОМБр),

95-та окрема аеромобільна бригада (95-та ОАЕМБр),

79-та окрема аеромобільна бригада (79-та ОАЕМБр),

74-ий окремий розвідувальний батальйон (74-й ОРБ),

90-ий окремий аеромобільний батальйон 81-ї десантно-штурмової бригади (90-й ОАЕМБ 81-ї ДШБр),

3-й окремий аеромобільний батальйон 80-ї десантно-штурмової бригади (3-й ОАЕМБ 80-ї ДШБр),

93-тя окрема механізована бригада (93-й ОМБр),

Батальйон МВС «Дніпро-1»,

1-ша окрема танкова бригада (1-ша ОТБр),

Зведений загон Повітряних Сил

Добровольчий український корпус «Правий сектор»

Добровольчий батальйон «ОУН».

Червень – липень 2014 

У червні – липні 2014-го сили АТО не змогли здійснити операцію з блокування державного кордону, оскільки в районі прикордонного пункту пропуску Ізварино в бій вступила російська артилерія та спецназ. Після чого Збройні сили РФ почали завдавати потужних вогневих ударів по інших підрозділах українських військ уздовж кордону. Як наслідок, противник зберіг за собою контроль за приблизно 150 кілометрами держкордону з Україною, в тому числі й великою автомагістраллю. Розпочалися масовані перекидання російських військ і НЗФ наземним транспортом в Україну.

Станом на середину липня 2014 існувала загроза повного оточення сил АТО в Донецькому аеропорту. НЗФ під контролем та за сприяння РФ вдалося встановити контроль над найближчими до Донецького аеропорту населеними пунктами, зокрема Піски, Авдіївка, Донецьк, Спартак. 

Наприкінці липня 2014 села Піски та Авдіївка вдалося повернути під контроль України. Прорив колон сил АТО до аеропорту став можливим лише по одній дорозі, яка вела зі села Піски до аеропорту. Також в районі цього села розміщено зведену артилерійську групу сектору «Б».

Серпень – вересень 2014 

Станом на 23.08.2014 територія аеропорту була під повним контролем ЗСУ. Периметр аеропорту фронтом виходив на місто Донецьк, який контролювали НЗФ. Тил (зокрема населені пункти Піски, Авдіївка, Водяне, Тоненьке) контролювали ЗСУ. Інфраструктура аеропорту була пошкоджена, але не зруйнована. Дії підрозділів сил АТО в Донецькому аеропорту не були контрактивними, носили більш реакційний характер, спрямований на стримування чергової атаки НЗФ. Укріплення в Донецькому аеропорту не зводилися.

З кінця серпня по 14.09.2014 за ініціативою командирів підрозділів, що обороняли аеропорт, тут було встановлено три лінії артилерійського захисту з різною дистанцією дальності. Артилерія була розташована біля села Піски. Оборона в Донецькому аеропорту організована шляхом встановлення ланцюжку окремих спостережних постів, розташованих по периметру аеропорту, які викликали у разі потреби вогневу підтримку сил АТО. Протягом усього часу оборони на спостережних пунктах і в будівлях аеропорту перебувало не більше 100-120 бійців. Така тактика обумовлена тим, що це абсолютно відкрита місцевість, де можна зайняти лише наглядові позиції в окремих будівлях. Ці будівлі не можна було утримувати великими силами, оскільки при концентрації сил вони ставали б зручною мішенню для артилерії та танків, великі втрати були б неминучими.

На початку вересня 2014-го, за даними розвідки сил АТО, в районі населеного пункту Спартак спостерігалося велике скупчення НЗФ. Активізувалися обстріли НЗФ позицій сил АТО в Донецькому аеропорту.

5.09.2014, за підсумками переговорів Тристоронньої контактної групи щодо ситуації на Донбасі (далі – ТКГ), було оголошено про припинення вогню. 19.09.2014 підписано додатковий меморандум, який визначав умови перемир'я. Згідно з ними, мало відбутися негайне припинення вогню та відведення важкого озброєння від узгодженої лінії розмежування. Ця лінія встановлена на позиціях, які займала кожна зі сторін станом на 19.09.2014. Існувало й доповнення до Мінського протоколу, яке підписали: Леонід Кучма (колишній Президент України, голова делегації в Мінській ТКГ) – від України, Михайло Зурабов (посол Росії в Україні) – від РФ, Гайді Талявіні – від ОБСЄ, а також Олександр Захарченко та Ігор Плотницький (без зазначення їх «офіційних» посад). Згідно з цим документом, місто Донецьк і Донецький аеропорт знаходились на території підконтрольній сепаратистам.


За даними Генерального штабу ЗСУ, «незважаючи на низку спірних моментів щодо розмежування рубежів на місцевості, активні наступальні дії штабу АТО не планувалися та не проводились». Водночас, одразу ж після оголошення «припинення вогню», НЗФ за підтримки РФ почали обстрілювати позиції сил АТО в Донецькому аеропорту та селі Піски. У результаті російські бойові пости були розгорнуті в районі монастиря біля сіл Піски та Спартак. Російські війська почали зміцнювати ці позиції танками та протитанковими засобами.

З вересня 2014 і до 21.01.2015 основні втрати сил АТО у Донецькому аеропорту припадали на артилерійські обстріли позицій сил АТО в аеропорту, у Пісках, та на колони сил АТО, які проривалися до нового терміналу.

Жовтень 2014

У жовтні 2014 в Донецькому аеропорту відбулася ротація сил АТО. На зміну 3-му ОСПпП та 93-ій ОМБр прийшли свіжі сили 95-ї та 79-ї ОАЕБр, добровольчого батальйону «ОУН», які вже мали бойовий досвід. Ротація військ проходила під безперервним вогнем противника.

Повна заміна підрозділу в аеропорту, як правило, проводилась протягом двох ротацій: в першій ротації заходила більша частина особового складу підрозділу, а через тиждень в другій ротації – інша. Це робилось для того, щоб особовий склад підрозділу, який замінюється в аеропорту мав змогу надати допомогу по вивченню загальної обстановки підрозділам, які прибули на заміну. Термін знаходження підрозділу в аеропорту становив два тижні на зимовий період. 

Для доукомплектування особовим складом використовувались зведені підрозділи (військовослужбовці з різних підрозділів того ж батальйону або військової частини звідки призначений підрозділ), а також призначались придані підрозділи (військовослужбовці з інших військових частин ЗСУ).

Листопад – грудень 2014 

Проведено 3 етапи ротації підрозділів АТО в аеропорту. У листопаді 2014-го на територію аеропорту увійшли підрозділи 90-го ОАЕМБ 81-ї ДШБр. У грудні 2014-го та січні 2015-го їх змінили підрозділи 3-го ОАЕМБ 80-ї ДШБр. 81-ша бригада, 90-й і 3-й батальйони 80-ї ДШБр були створені у вересні 2014-го. 90% особового складу цих підрозділів складали мобілізовані в серпні-вересні 2014-го бійці, які не мали досвіду бойових дій. За свідченнями військовослужбовців, батальйони були недостатньо оснащеними. 

У цей же період змінилася тактика сил сепаратистів: НЗФ, за вказівкою ЗС РФ, зайняли окремі будівлі на території Донецького аеропорту (готель, старий термінал); замість проведення атак вони намагалися проникнути в будівлі навколо нового терміналу, а потім і в сам новий термінал; працювали їх снайпери, НЗФ здійснювали короткі рейди та обстріли. Відповідно, новий термінал аеропорту став передовою лінією для сил АТО.

Сили АТО почали менш інтенсивно використовувати артилерію, через високий ризик ураження своїх військ в аеропорту. Використовуючи це у своїх інтересах, НЗФ стягнули до своїх позицій значні підрозділи з бронетехнікою, та під їхнім прикриттям встановили блокпост. Підрозділи сил АТО опинилися в несприятливій тактичній обстановці. Більшість позицій АТО в Донецькому аеропорту були втрачені в період з листопада по грудень 2014.

У грудні 2014 сили АТО отримали наказ від вищого командування проводити подальшу ротацію до Донецького аеропорту через блокпост бойовиків «ДНР». Міністр оборони України Степан Полторак повідомив, що домовленості про пропуск військ через КПВВ «ДНР» досягнуто в рамках ТКГ та місії ОБСЄ. Це рішення викликало невдоволення як у особового складу сил АТО, які беруть участь в операції з оборони аеропорту, так і у військових фахівців. Під час таких ротацій представники НЗФ проводили обшуки особистих речей українських військових. Українським військовослужбовцям дозволялося провозити не більше одного зарядженого ріжка (30 штук патронів) і одного зразка зброї. Ротація в такий спосіб відбувалася до 12.01.2015.

З 09.12.2014 на Донбасі був оголошений черговий «режим тиші», але обстріли продовжувалися. Українські сили правопорядку та проросійські бойовики звинувачували один одного в порушенні перемир'я.

Січень 2015

Станом на 6.01.2015 НЗФ контролювали більшу частину периметра Донецького аеропорту, зокрема їхні сили були розташовані в новому терміналі на першому поверсі (зі сторони автовокзалу) та на третьому поверсі. Сили АТО на той момент утримували другий поверх нового терміналу, а також диспетчерську вежу. На той час, підрозділи сил АТО, що займали позиції в Донецькому аеропорту, практично опинилися в оточенні, були відрізані від постачання боєприпасів та провізії. НЗФ продовжували обстріли нового терміналу та диспетчерської вежі аеропорту, в тому числі з танків. Сили АТО відкривали вогонь лише з метою оборони.

12.01.2015 так званий «глава ДНР» Олександр Захарченко звинуватив Україну в «односторонньому виході з меморандуму про припинення вогню». Водночас він заявив, що не бачить сенсу дозволяти ротацію сил АТО в Донецькому аеропорту. «Поранених віддавати не буду. Це позиція офіційна», – сказав Захарченко. Українська сторона відкинула ці звинувачення.

13-16.01.2015 бойовики «ДНР» підірвали мінні загородження в новому терміналі аеропорту, встановленому силами АТО, впритул до останнього рубежу оборони сил АТО у новому терміналі. 13.01.2015 диспетчерська вежа була повністю зруйнована російською артилерією.

14.01.2015 р. заступник голови спеціальної моніторингової місії в Україні ОБСЄ Александер Гуґ повідомив, що місія домовилася про припинення вогню та спільне з сепаратистами патрулювання території Донецького аеропорту. Однак спільного патрулювання не відбулося. 

17-18.01.2015 вище командування АТО розпочало наступальну операцію. За словами начальника Генштабу ЗСУ Віктора Муженка, який очолив цю операцію, було вирішено «взяти під контроль населені пункти Веселе, Жаб'яче, Спартак і таким чином встановити контроль над всією територією навколо Донецького аеропорту». Однак наступальна операція сил АТО не принесла успіху.

Одночасно НЗФ взяли новий термінал Донецького аеропорту у «вогневий мішок». Противник у новому терміналі почав застосовувати саперів і підривати стіни в терміналі одну за одною. Масований вогонь і підривні заряди знищували барикади, встановлені бійцями сил АТО. Супротивник просунувся вперед. Підрозділи сил АТО в Донецькому аеропорту перебували в оточенні. Наказу їх вивести не було.

18.01.2015 представники так званої «ДНР» запросили перемир'я, щоб пройти в будівлю нового терміналу і забрати тіла загиблих. «Збираючи» тіла загиблих, вони заклали вибухівку. 19 і 20.01.2015 бойовики так званої «ДНР» здійснили два підриви нового терміналу Донецького аеропорту. Під час другого вибуху загинула половина бійців АТО. Решта просили командування АТО евакуювати їх.

У ті дні спроби евакуації людей були безуспішними, кілька груп рятувальників були розстріляні та захоплені бойовиками у полон. Зрештою командування АТО припинило рятувальну операцію. 

У ніч з 20 на 21.01.2015 частина сил АТО, користаючись туманною погодою, змогла самостійно залишити Донецький аеропорт. 21.01.2015 частина сил АТО, що залишилася з пораненими в новому терміналі, потрапила в полон.

23.01.2015 сили АТО, які ще кілька днів після підривів нового терміналу утримували позицію «Пожарка» у пожежному депо, що було між терміналом і диспетчерскою вежею аеропорту, залишили територію Донецького аеропорту.

З 21.01.2015 і до цього часу бойовики «ДНР» продовжують контролювати Донецький аеропорт. Українські війська продовжували утримувати селища Піски, село Авдіївка та інші населені пункти, які перебували в безпосередній близькості від аеропорту. Бойові дії в цьому районі тривали, але були менш активними, ніж у січні 2015.

Переслідування за національною ознакою в Криму

Переслідування будь-якої ідентифікованої групи або спільноти - за політичними, расовими, національними, етнічними, культурними, релігійними, гендерними, або іншим мотивам - визнані неприпустимими згідно з міжнародним правом (стаття 7(1)(h) РС МКС). З початку окупації у Криму спостерігається системне порушення цієї норми, зокрема і стосовно корінного народу – кримських татар.

Переслідування членів Меджлісу за формально непов’язаними звинуваченнями є типовою підміною понять, що дискредитує кримськотатарський політичний рух та його лідерів. Кримінальні справи проти Мустафи Джемілєва, Рефата Чубарова, Ільмі Умерова, Ахтема Чийгоза та інших за реальними своїми наслідками стають також справами проти Меджлісу. У такий спосіб активних членів змушують до виїзду з Криму.

Переслідування супроводжують пропагандистською кампанією, спрямованою на дискредитацію кримських татар та звинувачення народу в «зрадництві». Подальші регулярні масові обшуки у будинках кримських татар і переслідування у справі «Хізб ут-Тахрір» стають продовженням репресій проти корінного народу.
З окупацією Криму Росією тут вперше звучить слово «тероризм». Це звинувачення на адресу мусульман Криму має ознаки переслідування за релігійною, расовою та національною ознаками з боку окупантів. Крім того, подібні публічні звинувачення підвищують міжетнічне напруження в суспільстві та створюють ризики застосування насильства до кримських татар не лише з боку окупаційної влади, а й жителів Криму. 

29.03.2017 Меджліс подав позов до ЄСПЛ.

За процесуального керівництва прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя триває досудове розслідування у кримінальному провадженні за фактом незаконного переслідування представників Меджлісу кримськотатарського народу та заборони його діяльності, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 438, ч. 1 ст. 353 КК України.

Під час досудового розслідування 10.10.2018 прокуратурою автономії повідомлено про підозру Наталі Поклонській у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 438 КК України (порушення законів та звичаїв війни).

Порушення освітніх прав в Криму

Напередодні окупації у АРК і Севастополі функціонувало 660 шкіл, із яких 8 мали статус україномовних (7 – у автономії та 1 – у Севастополі), 15 кримськотатарськомовних. Усі школярі вивчали українську мову, 13,3 тисяч навчалися нею, 5,5 тисяч – кримськотатарською.

Держава-агресор знищила на тимчасово окупованій території півострова практично всі україномовні заклади освіти, які створювалися переважно з ініціативи та зусиллями української громадськості. Ліквідовано й абсолютну більшість із майже 400 україномовних класів, які функціонували в Криму станом на 2013/2014 навчальний рік.

За інформацією Міністерства закордоннних справ України, на кінець 2019 кількість учнів, які навчалися в Криму українською мовою, скоротилася, у порівнянні з доокупаційним періодом, у 150 разів. На початку 2014 українською навчалося 7,3 % школярів АРК, а в 2020/2021 навчальному році − лише 0,1% (214 осіб).
Росія на тимчасово окупованій території продовжує політику, спрямовану на створення умов для асиміляції етнічних українців, адже на її власній території україномовні школи відсутні, попри кілька мільйонну українську діаспору. В Криму метою є також зміна громадянської ідентичності громадян України.
За інформацією члена Меджлісу кримськотатарського народу Ескендера Барієва, втратили кримськотатарськомовний статус 9 із 16 шкіл в Криму, які мали його до російської окупації (стали російськомовними або російсько-/кримськотатарськомовними).

З 2014 Росія збільшує рівень мілітаризації всієї системи освіти тимчасово окупованого Криму – від дитячих садків до шкіл і закладів вищої освіти. За кілька років кількість воєнізованих класів зросла більш ніж утричі (лише у Сімферополі з 12 класів у 2016 до 40 – у 2019).
Система формальної та неформальної освіти спрямована на формування у кримських дітей та молоді російської ідентичності, уявлення про участь у війнах, розв’язаних Росією, як про «священний обов’язок» кожного громадянина, а також на реальну підготовку учнів із метою залучення до військових дій у майбутньому. За оцінками експертів, до різних мілітаристських заходів залучено 200–300 тис. громадян України з числа дітей і молоді, що практично відповідає загальній чисельності школярів і студентів Криму.

Правопорушення у сфері захисту культурної спадщини В Криму

ПОРУШЕННЯ НОРМ МІЖНАРОДНОГО ГУМАНІТАРНОГО ПРАВА У СФЕРІ ЗАХИСТУ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ

Загрози культурній спадщині України в Криму постали з перших днів окупації півострова Російською Федерацією. Відповідно до сучасного договірного та звичаєвого міжнародного права й національного законодавства України всі культурні цінності, що перебували та нині перебувають на території тимчасово окупованого Кримського півострова, залишаються українськими. Згідно з нормами Гаазької конвенції, Росія як держава-окупант зобов’язана не просто утримуватися від будь-яких протиправних дій щодо культурних об’єктів, а й допомагати представникам держави, якій вони належать (тобто Україні), забезпечувати їхню безпеку. Сторона, яка окупувала цілком або частково територію іншої Сторони, забороняє та попереджає стосовно окупованої території: a) будь-який незаконний експорт, інше незаконне переміщення або незаконну передачу права власності на культурну цінність; b) будь-які археологічні розкопки, якщо тільки це не вимагається виключно для охорони, обліку чи збереження культурної цінності; c) будь-які модифікації або зміну виду використання культурної цінності, що мають на меті приховання або знищення доказу культурного, історичного чи наукового характеру.

Окупаційна влада декларує велике фінансування заходів щодо збереження об’єктів культурної спадщини, але проводить їх у специфічній манері. Російська Федерація інтегрує кримську культурну спадщину в загальноросійську, деконтекстуалізуючи її в такий спосіб. Також вона намагається використати символічний капітал кримських пам’яток для виправдання або приховування агресії проти України.

Серед порушень у цій сфері в Криму спостерігаються:

-        зміна права власності на нерухомі та рухомі об’єкти культурної спадщини (або передача права власності третім особам). Зокрема, протягом 2014 - 2015 рр. майновий комплекс музейных установ і заповідників Автономної Республіки Крим та м. Севастополь був відчужений на користь новостворених російською адміністрацією установ культури. Починаючи з 2014 р., новостворені окупаційною владою музейні установи та заповідники вносять музейні предмети, що належать Україні, у Державний каталог Музейного фонду РФ. Станом на початок 2020 р. в нього внесені від 113 до 121 тис. кримських музейних предметів;

-        незаконне переміщення з території Автономної Республіки Крим або м. Севастополя до Російської Федерації або інших країн рухомої частини культурної спадщини. На 8 тимчасових виставках, інформація про які отримана з відкритих джерел, з 2014 до 2020 рр. було представлено понад 700 музейних предметів із Криму. Для проведення "реставрації" за межі АР Крим вивезено понад 200 музейних предметів;

-        незаконне проведення археологічних досліджень на території Автономної Республіки Крим або м. Севастополя. Зокрема, у 2017 – 2018 рр. Російською Федерацією розпочато реконструкцію та будівництво нових обходів траси Керч – Севастополь в Криму. Українським дослідникам вдалося локалізувати 94 об’єкти археологічної спадщини України, що потрапили під будівництво траси;

-       так звана "реконструкція", втрата окремих елементів, яка порушує автентичність (справжність) предмету чи об’єкту (зокрема йдеться про перебудови і надбудови).

Дискусія про (не)допустимість елементів реконструкції в реставраційних роботах ведеться вже давно. Руйнування об'єктів культурної спадщини ставить в центр уваги питання про те, чи слід застосовувати реконструкцію як засіб відновлення втраченого пам'ятника.

Руйнування в 2001 р. древніх статуй Будди в долині Баміан в Афганістані ознаменувало хвилю навмисного осквернення всесвітніх культових об'єктів, включаючи Пальміру і Алеппо в Сирії. ЮНЕСКО називає ці напади на об'єкти всесвітньої спадщини формою культурного стирання (cultural cleansing), яке вимагає розробки нової як національної, так і міжнародної політики, участі Організації Об'єднаних Націй, Інтерполу та Міжнародного кримінального суду.

Причиною руйнування ряду об'єктів є також стихійні лиха, наприклад землетрус 2015 р. в долині Катманду (Непал), де постраждали сотні будівель на території об'єкта всесвітньої спадщини. У цих випадках може бути використана реконструкція. Наприклад, реконструкція стін історичного міста-фортеці Каркассон (Франція). У ХХ ст. ця тенденція була особливо сильною в Північній Америці, де історичні копії служили музеями живої історії, були популярними серед відвідувачів й ефективними як форма подання та інтерпретації минулого.

У 1883 р. в Prima Carta del Restauro італійський архітектор Камілло Бойто сформулював вісім принципів збереження спадщини, що базуються на чесності та прозорості при прийняття рішень і реконструкції історичних будівель. Ці ідеї знайшли вираз в ключовому доктринальному тексті XX ст. - Міжнародній хартії з охорони й реставрації нерухомих пам'яток і визначних місць, відомої як Венеціанська хартія, яка виключає реконструкцію і наполягає на тому, що реставрація повинна припинятися там, де починаються припущення. У подальших стандартах й інструкціях постійно висловлювалися застереження щодо реконструкції історичних місць і пам'ятників.

У виняткових випадках на об'єктах культурної спадщини допускаються відновлювальні реконструкції, при цьому роботи повинні бути засновані на науковості, достовірності, традиційних для даної культури формах і методах, у тісній взаємодії з місцевою громадою як носієм традицій.

Найбільш показовими прикладами таких виняткових випадків є:

  1. Старий міст в місті Мостар в Боснії і Герцеговині, зруйнований в 1990-х рр. під час конфлікту. Його реконструкція в 2005 р. було виправдана відновленням нематеріальної культурної цінності.
  2. Умисне руйнування в 2012 р. суфійських мавзолеїв на об'єкті всесвітньої спадщини Тімбукту в Малі. Не звертаючи уваги на заклики Генерального директора ЮНЕСКО і Комітету з Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО не допустити руйнування гробниць, екстремісти атакували їх та зруйнували 14 мавзолеїв. ЮНЕСКО очолила процес відновлення, що проводився спільно з місцевою громадою, і був завершений в 2015 р. Процес участі місцевої громади у відновленні гробниць частково розглядається як процес примирення і інструмент відродження. Весь процес прийняття рішень був задокументований, щоб майбутні покоління могли зрозуміти, яким чином був зроблений вибір, які варіанти були розглянуті, які цінності залишилися, а які були знову створені.

Таким чином, сучасна практика віддає перевагу реставрації, а до реконструкції вдається у виняткових випадках - при руйнуванні пам'ятника в разі військового конфлікту або стихійного лиха.

Культурна спадщина Криму виявилася найбільш уразливою серед сфер, де експерти з пам’яткоохоронної діяльності фіксують грубі порушення міжнародного гуманітарного права.

Аеропорт «Антонов»

Аеропорт «Антонов» – міжнародний вантажний аеропорт у передмісті Києва, розташований за 25 кілометрів на північний захід від столиці України, поблизу селища Гостомель. Летовище використовується українською вантажною авіакомпанією «Авіалінії Антонова», а також служить базою для льотних випробувань авіабудівного концерну «Антонов». Це єдине в Україні місце базування найбільших у світі транспортних літаків Ан-124-100 «Руслан» і Ан-225 «Мрія». Першими ж ударами російської авіації був знищений центр керування польотами, адміністративні будівлі, інша інфраструктура аеродрому і льотно-випробувальна база. Агресора передусім цікавив транзитний потенціал аеропорту та можливість виконати роль плацдарму для наступу на Київ. Технічні характеристики злітно-посадкової смуги аеропорту (бетонне покриття, довжина – 3500 метрів, ширина – 56 метрів) дозволяють йому забезпечувати зліт і посадку всіх відомих повітряних суден, чим і був зумовлений стратегічний інтерес до «Антонова» з боку російського військового командування.

Геноцид

Геноцид поряд з воєнними злочинами, злочинами проти людяності та агресією визнаний на універсальному рівні міжнародним злочином. 


Відповідно до статті 2 Конвенції про запобігання злочину геноциду та покарання за нього та статті 6 Римського статуту МКС геноцид означає “будь-яке з наступних діянь, що вчиняються з наміром знищити, повністю або частково, яку-небудь національну, етнічну, расову або релігійну групу як таку: вбивство членів такої групи; заподіяння серйозних тілесних ушкоджень або розумових розладів членам такої групи; навмисне створення для якої-небудь групи таких життєвих умов, які розраховані на її повне або часткове фізичне знищення; заходи, розраховані на запобігання дітонародження в середовищі такої групи; насильницька передача дітей з однієї людської групи в іншу”. 


Згідно з наданим визначенням для доведення геноциду слід продемонструвати наявність матеріального елементу (забороненого діяння), суб’єктивного умислу (наміру знищити групу як таку) та зв’язку між ними. У той же час слід брати до уваги, що перелік заборонених діянь та захищених груп є обмеженим. 


Відповідальність за вчинення геноциду несе як держава, так і окремі винні особи. При цьому забороненим є не лише геноцид як такий, але й змова та підбурювання до його вчинення, а також співучасть у злочині.


Близько 40 000 вже задокументованих воєнних злочинів та злочинів проти людяності, вчинених росіянами з моменту початку повномасштабного вторгнення, в поєднанні з запереченням з боку, як керівництва РФ, так і російського суспільства, існування українців як таких, можуть свідчити про намір знищити, повністю або частково, українську національну групу, яка є захищеною відповідно до Конвенції про запобігання злочину геноциду та покарання за нього. 


Мова йде, зокрема, але не виключно про наступні діяння:


  • насильницька передача українських дітей на виховання російським громадянам;
  • умисні масові напади на цивільне населення та цивільні об’єкти;
  • винищення чоловіків призовного віку;
  • масові зґвалтування, як метод вчинення геноциду подібно до руандійського сценарію;
  • діяння, спрямовані на запобігання народжуваності у межах групи;
  • моріння голодом та спрагою як метод вчинення геноциду, в тому числі перешкоджання діяльності гуманітарних коридорів (унеможливлення евакуації та доставки гуманітарних вантажів);
  • викрадення та депортація цивільного населення з України на територію РФ;
  • насильницька паспортизація та нав'язування російського громадянства;
  • злочини, спрямовані проти представників влади, громадських активістів, журналістів, діячів культури;
  • широкомасштабні напади на українську культурну спадщину та ідентичність в цілому;
  • злочини проти екосистеми.

Окремі з наведених діянь, які мають ознаки злочину геноциду, були вчинені агентами РФ з початку тимчасової окупації Кримського півострова та частини Донецької і Луганської областей у 2014 році.