Віртуальний музей російської агресії

Віртуальний музей російської агресії

Введіть пошуковий запит:

background

Символічні «Черкаси»

Слово «Черкаси» має багато значень, а ще декілька виразних асоціацій в сучасній культурі. Російсько-українська війна додала цьому слову ще більше сенсів.

Черкаси – це місто в центрі України, важливий транспортний вузол, про який із письмових джерел відомо щонайменше з 13 ст. 

Черкаси – це екзоетнонім, тобто назва жителів значних територій сучасної України у 15-18 ст. Часто саме так деякі сусіди іменували козаків.

Зрештою «Черкаси» – це корабель Військово-морських сил України, який не скорився російським окупантам вже після ухвалення всіх формальних рішень про анексію українського Криму.


Існує чимало версій, що дослівно означає «Черкаси». Втім ті, хто ототожнюють себе чи справу свого життя з Черкасами, переважно віддають перевагу одній: Черкаси – це «люди сили».

Загадкові назви та сумнівні свідчення – типовий сюжет для історії України, що втратила чимало джерел за роки бездержавності. Втім щойно дозволяли умови, «люди сили» докладалися до самовідновлення. Так трапилося і в 1997-му, коли після складних переговорів і відвертого тиску РФ в процесі поділу флоту, Україні все ж вдалося розпочати розбудову власних ВМС в Криму.

Чорноморський флот СРСР за місцем базування ще у 1992-у мав би цілковито відійти під командування незалежної України. Однак кораблі вимушено продовжували нести сумнівну службу під військово-морськими прапорами неіснуючої держави. Лише через 4 роки Україна почала отримувати в Криму занедбані бойові одиниці зі складу прославленого Червонопрапорного Чорноморського флоту. Серед них і «Разведчик» – морський тральщик проекту 266 м (шифр «Аквамарин»). Влітку 1997-го в складі українських військово-морських сил корабель отримав бортовий номер U-311 і назву «Черкаси».

Тоді чимало міст України по-своєму «з’явилися» на морі – як назви кораблів. Застарілі та часто розграбовані росіянами в процесі поділу ЧФ кораблі потребували ремонту й модернізації. Шефство над таким масштабним відновленням приймали різні регіони країни.


Черкаси не мають прямого виходу до моря, але життя регіону пов’язане з кораблями й морськими походами. Місто на високому правому березі Дніпра. Тут багато знають про відбудову. Давню фортецю в Черкасах руйнували та відновлювали декілька разів, зрештою великий пласт історичної спадщини буквально затопили у водосховищі в радянський період. Тож уже в незалежній Україні міська влада та черкасці загалом активно долучилися до флотських справ.

Під їх опікою морський тральщик модернізували. Такого класу корабель створений для пошуку і знешкодження мін у найвіддаленіших куточках морів і океанів. Він виготовлений із нержавіючої сталі, має достатнє для ведення бойових дій і оборони морської зони озброєння. Тральщик неодноразово брав участь у міжнародних навчаннях, зборах-походах кораблів ВМС України. 

У Новоозерному, де базувався корабель, раді гостям із Черкас. Жителі міста їздять на флот і з перших днів окупації Криму організовують волонтерську допомогу. Одразу кілька поколінь черкасців вболівають і підтримують екіпаж морського тральщика, коли той навесні 2014-го відчайдушно стримує штурм росіян.

Очаків і Черкаси

Міста й регіони України тісно зв’язані між собою, часто несподіваними сюжетами. Багато з них ведуть саме водними шляхами й «осідають» у морських портах. Таким портом є й Очаків.

Очаків – це одночасно військове й туристичне місто України, ворота Дніпро-Бузького лиману.

«Очаків» приблизна транскрипція турецької назви міста Ачі-Кале, «фортеці біля моря», яку наприкінці 15 ст. контролювали кримські татари та неодноразово захоплювали козаки, зокрема й під проводом старости Черкас.

«Очаків» – це також великий протичовновий корабель, який збудували в Миколаєві, 1969-го прийняли до складу Чорноморського флоту СРСР, а пізніше вже в складі ЧФ РФ затопили у Донузлаві, аби привласнити кораблі українських ВМС. 


Існує декілька трактувань назви цього корабля. Росіяни від назви на честь українського міста відмовилися, навпаки у такий спосіб продовжували імперську риторику. У радянські роки його залучали до бойових походів, відзначали високими нагородами. Кажуть, ім'я присвоєно за взяття російською армією і флотилією фортеці Ачі-Кале. 1788-го поблизу Очакова козацька флотилія та ескадра під командуванням Джона Поль Джонса завдали поразки турецькому флоту. Місто тоді завоювали, а фортецю за наказом російського князя Потьомкіна спалили.

Вже в 1990-ті пожежа охопила й однойменний корабель. Росіяни довго намагались відремонтувати «Очаків», та зрештою у 2011-му відправили його на відстій у Севастополь. Планували передати на металобрухт. Але 2014-го саме цей корабель потопили першим для блокування українських військових.

У ніч на 06.03.2014 на виході з озера Донузлав російські військові перегороджують шлях кораблям Південної військово-морської бази України. Російські кораблі, зокрема флагман «Москва», вже й до того декілька днів чатують на українських моряків на зовнішньому рейді.


Зрештою росіяни втягують на буксирах раніше списаний «Очаків» і ставлять його між Північною і Південною косами на вході в Донузлав. За допомогою протипожежного катера корабель наповнюють водою, він втрачає стійкість і лягає на борт. Увесь цей час прожектори російських кораблів «засліплюють» наглядовий пост ВМС України. Невдовзі поряд затоплюють ще декілька менших водолазних суден.


Тральщик «Черкаси» опиняється в пастці. У Донузлаві також заблоковані корвет «Вінниця», тральщики «Чернігів» та «Генічеськ», десантні кораблі «Костянтин Ольшанський» та «Кіровоград», протипожежний катер «Євпаторія», транспортний корабель «Горлівка», морський буксир «Ковель», протидиверсійний катер «Феодосія», катер-торпедолов «Херсон», буксирний катер «Новоозерне». Лише два з них – «Генічеськ» і «Костянтин Ольшанський» – майже до останнього стоять із «Черкасами».

Коли стає відомо, що російські війська знаходяться біля військово-морської бази, «Черкаси» розпочинають підготовку до бою. І вдень, і вночі екіпаж на варті зі зброєю. Українські моряки у біноклі спостерігають за військовими без розпізнавальних знаків. Готуються до протиповітряної, протипідводно-диверсійної, протикатерної оборони. Прагнуть прорватися до Одеси. Нарешті отримують команду вийти в море, за якою усі бойові одиниці знімаються з якоря. Але команда запізніла, і це остаточно зрозуміло, коли корабель пробує подолати створені росіянами штучні перешкоди.

Вночі «Черкаси» відтягуються від причалу, щоб ворог не міг підібратися. Вони роблять кілька спроб вийти в море. Докладають усіх зусиль, щоб звільнити прохід. Буксирувати затоплені кораблі не вдається, тральщик для цього не придатний. Але корабель тримає кругову оборону, незважаючи на відрізаний доступ навіть до прісної води. Волонтери, зокрема й кримські татари, у ті дні намагаються підтримати екіпажі заблокованих українських кораблів, але і в цьому перешкоджають окупанти.

Система зв'язку українських військових фактично знищена. Але командування тральщика знаходить можливість зв’язатися з фахівцями, разом проводять розрахунки та наважуються на ще одну спробу прориву. Водолаз знаходить шлях можливого проходу «Черкас» між двома затопленими кораблями. Це ризикована операція, коридор досить тісний. 23.03.2014 «Черкасам» майже вдається задум. Але при переході навпроти з’являється буксир РФ, який штовхає український корабель, кидає «Черкаси» на мілину. Екіпаж готовий дати збройну відсіч агресору, але не отримує санкцію від військового керівництва. Чинить опір лише пожежними гідрантами.

Проти російських спецпризначенців, які атакують корабель вже 25.03.2014, цього вочевидь недостатньо. Бій триває кілька годин: із димовими завісами, гранатами, пострілами. Українці відбиваються від катерів за допомогою бугрів. Для штурму «Черкас» росіяни залучають одразу кілька бойових одиниць – 2 вертольоти, 3 швидкісні катери, буксир. Спершу вони спускаються на борт із повітря, потім допомагають човнам. На момент захоплення з ладу вже вийшло кермо тральщика. Сили нерівні. До вечора росіяни беруть під контроль останній військовий об’єкт в Криму під українським прапором.

Наша умова була, щоб наш прапор не знімався до тих пір, пока особовий склад не вийде з окупованої території Криму

командир тральщика «Черкаси» Юрій Федаш, «Військове телебачення України».

Корабель пошкоджений. Його пришвартовують до причалу в Севастополі, не використовують за призначенням, але і не повертають Україні. Екіпаж виїздить із Криму. Морякам вдається забрати з тральщика бойовий прапор, портрет Тараса Шевченка, тризуб на кераміці, кормовий герб, нагородні знаки.

Історію «Черкас» продовжать вже без цього корабля, на материковій Україні, в тому числі й в Очакові.

Випробування часом

Вже за кілька років після тих подій в прокаті з’явився художній фільм про випробування й подвиги тральщика «Черкаси». Його зйомки проходили, зокрема, й в Очакові. Продюсери картини мали за честь запросити до підготовки командира та деяких членів екіпажу.

Така увага невипадкова. ЗСУ користуються відносно високим авторитетом та довірою громадян України. Помітно вищими, аніж, наприклад, уряд, органи місцевої влади, політичні партії чи медіа. Екіпаж тральщика також виправдав цю довіру. Навіть після того, як під натиском російської зброї державні стяги України в Криму спустили з будинків уряду та парламенту автономії, український прапор ще довго майорів на кораблі ВМС ЗСУ «Черкаси». 


Українці з почестями зустріли екіпаж і після захоплення корабля. Адже з кінця лютого 2014-го, одразу ж після органів влади, російські військові за підтримки парамілітарних загонів захопили аеропорти, окремі військові та економічні активи, медіа-центри Криму. Вони вдавались до прямої та прихованої агресії як на півострові, так і за його межами. До заблокованих українських кораблів постійно підходили російські човни, пропонували домовитись, пробували зайти на борт, погрожували, шантажували, підкуповували. У збройних та психологічних атаках використовували цивільних жителів, військових зрадників і навіть щойно захопленні кораблі ВМС України.

Для широкої, в тому числі й міжнародної громадськості ситуація все ще підносилася у світлі «політичної кризи в Україні». Росіяни діяли маскуючись, але оперативно на суші, у повітрі, в морі. Увесь цей час «Черкаси» як і багато інших військових одиниць ВМС України в Криму отримували не впевнені та незрозумілі сигнали з Києва. 

19.03.2014 росіяни контролювали вже й штаб Південної військово-морської бази України в смт. Новоозерне. Зрештою 24.03.2014 Рада національної безпеки і оборони України доручила оборонному відомству передислокувати військові підрозділи з Криму, евакуювати сім'ї військовослужбовців. Навіть після цього ще добу «Черкаси» чинили опір окупанту. Часом аргументували свій вибір історією.


Боевая история нашего корабля такова, что просто позорить корабль ми не хотим. И позорить экипаж тоже не хотим

Олександр Гутник, старший матрос тральщика «Черкаси» для «BIMBA production», 24.03.2014.

Після розпаду СРСР багато моряків Чорноморського флоту прагнули служити Україні. Москва затягувала поділ ЧФ, посилювала протистояння. Тоді, у липні 1992-го з Донузлава вдалося вирватися кораблю СКР-112. Він вийшов із українським прапором на флагштоці та, попри російські переслідування й постріли, таки дійшов до Одеси. Став легендою для наступників.

Після розподілу флоту напруга не зникла, але спільне базування в Криму формувало умови для щонайменше удаваної дружби. Створена у 2001-му Чорноморська група військово-морського співробітництва BLACKSEAFOR та періодичні заходи у її форматі орієнтували на «зміцнення добрих взаємин і довіри серед держав Чорноморського басейну» – Болгарії, Грузії, Росії, Румунії, Туреччини, України. В українських портових містах часом відбувалися спільні з російськими військовими урочистості. Так до Дня перемоги 2010-го український морський тральщик «Черкаси» проходив у парадному строю в Керчі разом із російським великим десантним кораблем «Новочеркасск». «Черкаси» долучались і до регулярних україно-російських навчань «Фарватер миру». За усіх цих умов між особовим складом кораблів двох флотів траплялися навіть родинні зв’язки. 

Навесні 2014-го вже в облозі командир тральщика «Черкаси» дав членам екіпажу можливість вибору – залишитися до кінця чи зійти на берег. Першими зійшли 12 членів команди. Один за іншим на Донузлаві під контроль РФ переходили кораблі ВМС України, зраджували присягу моряки та їх командири. Але «Черкаси» не піддались окупантові, протрималися найдовше, а ще зуміли об’єднати кращих.


Хлопці зберігали бойовий дух, патріотичний настрій у найскладніших обставинах. Це викликало повагу навіть у ворога, захват в однодумців. У розпал березневого протистояння до екіпажу приєднались троє військових із тральщика-близнюка «Чернігів». Серед них і Шандор Кіш – військовослужбовець родом зі Закарпаття, угорець за походженням. 34-річний капітан його корабля виявився зрадником України. А 22-річний Шандор і після цих подій продовжив нести службу, в Очакові. Тут ще встиг зіграти епізодичну роль у фільмі про незламні «Черкаси».


P.S.

Юрію Федашу 27.03.2014 присвоять звання почесного громадянина міста Черкаси. Він продовжить нести службу в ЗСУ.

Шандор Кіш загине на службі у перший день повномасштабної війни, в Очакові. Вже 14.03.2022 його посмертно нагородить Президент України орденом «За мужність» ІІІ ступеня. 

Прем'єра кінострічки «Черкаси» відбудеться 16.07.2019, а вже у 2022-му багато акторів та учасників знімальної групи фільму самі поповнять ряди захисників України.

Черкаси як і багато інших міст України з перших днів повномасштабного вторгнення потерпатимуть від російського терору. Однак, попри російські ракети в небі, у міському клубі юних моряків збиратимуть кошти на черговий дрон для ЗСУ. Місто радо зустріне й звільненого з російського полону молодого захисника острова Зміїний.

Назви «Черкаси» та «Чернігів» офіційно отримають два тральщики-шукачі мін Sandown, які українському флоту передасть Велика Британія. Вже 22.01.2023 ці кораблі вийдуть в море під українським прапором.

Україна вкотре відновлюватиме флот – цього разу сучасний, із морських дронів. Станом на березень 2023-го Генеральний штаб ЗСУ прозвітує про 18 кораблів і катерів, які противник втратив за рік повномасштабного вторгнення в Україну.


Опубліковано 2023-03-16

Ольга Волянюк, Максим Майоров

Центр дослідження безпекового середовища «Прометей», Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки

Джерела

Морська доктрина України на період до 2035 року. Постанова Кабінету Міністрів України від 7 жовтня 2009 р. № 1307. Редакція від 03.11.2020. Палій Борис Леонідович. Військова частина А4442. Дезертири та зрадники. ВМС ЗС України. Указ Президента України №134/2022. Про відзначення державними нагородами України. 14.03.2022. Україна створює перший у світі флот морських дронів: на нього збиратимуть через United24. Офіс Президента України. 11.22. 2022, Березинський І. У Черкасах презентували військову драму «Черкаси» та нагородили членів екіпажу корабля. АрміяInform. 29.02.2020. Крим за завісою. Путівник зоною окупації / Під заг. ред. А. Майорової; авт. колектив О. Волянюк, К. Добровольська, М. Майоров. Київ, 2019. 156 с. Мамчак М. Гібридно-флотська війна. Інформаційна оборона Збірник публіцистичних статей, нарисів і есе. Севастополь, 2019. 347 с. Мамчак М. Український морський опір російській окупації Криму. Арміяінформ. 23.03. 2020. Нескорені. Мінний тральщик «Черкаси». Будемо жити. ІІ сезон. 10 програма. Військове телебачення. 13.11.2016. Українське суспільство: моніторинг соціальних змін. Випуск 2 (16) / Головні редактори д.екон.н. В.М.Ворона, д.соціол.н. М.О.Шульга. Київ : Інститут соціології НАН України, 2015. 780 с. Додаток: таблиці моніторингового опитування "Українське суспільство - 2015". Перепадя О. Передислокація військ у Криму. DW. 24.03.2014. Морський тральщик проекту 266м «Черкаси» U – 311. Мілітарний. 18.03.2009. Козацькі війська здійснили морський похід на 32 чайках на Очаків та захопили турецьку фортецю. «Україніка» в датах. Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського. Флок С. Затоплений корабель «Очаків». УНІАН. 06.03.2014. Не так страшен чёрт, как его малюют. Моряки тральщика «Черкассы». BIMBA production. 24.03.2014. Морський тральщик «Черкаси» у складі багатонаціонального з’єднання BLACKSEAFOR вийшов з порту Новоросійськ та взяв курс на порт Трабзон. Мілітарний.16.08.2011. Бондаренко зустрівся з екіпажем тральщика «Черкаси». Прочерк. 27.02.2020. Актори фільму «Черкаси» пішли на фронт. Прочерк. 07.05.2022. Українських військових моряків не запросили на святкування Дня Перемоги до Росії. Мілітарний. 07.05.2010. Активна фаза антипіратської операції на морі. Мілітарний. 20.07.2010. Чмут Т. Фарватер миру-2011. Мілітарний. 28.05.2011. Ярмола Н. Не завдяки, а всупереч: історія ВМС України – це історія про перемоги. ТСН. 02.07.2022. Романюк Л. В Ужгороді попрощалися із загиблим захисником Шандором Кішем. Суспільне. 22.03.2022. Бодня О., Черевко Т. Оборона Криму у 2014 році, служба в екіпажі «Черкас», посмертна нагорода «За мужність»: історія закарпатця Шандора Кіша. Суспільне. 02.03.2023. Як захопили останній український корабель в Криму? Крим.Реалії ТБ. 24.02.2020. Захват тральщика «Черкассы». Говорит, старший минер, артиллерийской минно-торпедной боевой части, старший матрос корабля «Черкассы», Александр Гутник. Небесна сотня. 25.03.2014. У Криму залишився вільним єдиний український корабель «Черкаси». ТСН. 25.03.2014. Репрезентували книжку про військовослужбовця Юрія Федаша. Суспільне: Тернопіль. 15.05.2019. Тральщики-шукачі мін «Чернігів» та «Черкаси» вийшли в море під українським прапором, 22.01.2023 Фото: Dave Cullen Russia seizes Ukraine's last Crimean ship. Reuters. MARCH 26, 2014. Sam Webb, Damien Gayle. Vladimir Putin scuttles his own navy warship in Black Sea to BLOCK Ukrainian vessels from leaving port as Crimeans face referendum on whether to join Russia. 6 March 2014.
Показати усі