Віртуальний музей російської агресії

Віртуальний музей російської агресії

Введіть пошуковий запит:

background

«Кримський міст»: плани Гітлера

Ідея будівництва мосту через Керченську протоку не була новою. Такі ж плани мав зокрема Адольф Гітлер. Окупацію Криму він  «історично» обґрунтовував, у півострові вбачав «домівку германського племені готів». Відтак персонально наказав провести трансконтинентальний залізничний шлях із Мюнхена, через Крим до Індії. Німецьким військам реалізація задуму з переправою вдалася частково. Через Керченську протоку в 1943 спорудили канатну дорогу для забезпечення німецького плацдарму на Кубані.
Втілити масштабніший проєкт тодішнім окупантам не дозволили військові поразки, але завезені німцями будматеріали використали вже радянські інженери. У 1944 було зведено тимчасовий залізничний міст між станціями Крим і Кавказ. Однак вже взимку 1945 опори споруди не витримали тиску льодової криги. Радянська влада остаточно відмовилася від планів відновлення мосту в 1970-х, зокрема й через значну вартість проєкту.
Ідею сухопутного сполучення через протоку знову почали обговорювати на початку 1990-х, коли обидва її береги вже належали до різних держав України та Росії. У 2000-х йшлося про використання у цьому проєкті острова Тузла, що однак став предметом міждержавного конфлікту між РФ та Україною. 
У розпал Революції Гідності Віктор Янукович побачив у подібних проєктах своєрідний «рятувальний жилет» для самозбереження при владі. 17.12.2013 під час свого візиту до Москви він уклав угоду «Про спільні дії з організації будівництва транспортного переходу через Керченську протоку», яку було підписано «в пакеті» з іншими домовленостями політичного й економічного характеру. Дію угоди припинено постановою Кабінету Міністрів України. А втім задум із мостом невдовзі реалізовує окупант.


«Кримський міст»: здобутки Путіна

Подібно до німецького диктатора, Володимир Путін називає «приєднання» Криму не окупацією, а «історичною справедливістю». Для нього відкриття мосту також одне з першочергових завдань порядку денного: це не запуск, а «відновлення руху» між Росією та Кримом, Петербургом і Севастополем.

Вже 11.08.2014 постановою уряду РФ № 790 затверджують так звану «Федеральну цільову програму «Соціально-економічний розвиток Республіки Крим та м. Севастополя до 2020 року». На будівництво мосту та допоміжної інфраструктури закладають майже 247 млрд. рублів (близько 6,8 млрд. USD за курсом 11.08.2014).

Окупанти зводять транспортний перехід – «Кримський міст» – довжиною 19 км. Він утримується на 596 опорах і 7000 палях. Для чотирьохполосної автомобільної частини мосту використовують близько 13 тис. км арматури. Довжина аркових ділянок мосту – 227 м, висота – 35 м. У зведенні мостопереходу задіюють понад 10 тис. будівельників.

Володимир Путін особисто бере участь у незаконному відкритті автомобільної та залізничної гілок «Кримського мосту». Дійство організовують у традиціях радянської доби. Запуск автомобільної частини мосту відбувається 15.05.2018. У рамках програми російський президент за кермом «Камазу» очолює колону з автомобільної та будівельної техніки, яка нібито брала участь у будівництві об’єкта (загалом близько 35 машин).

23.12.2019 Володимир Путін вже відкриває залізничний рух по мосту через Керченську протоку. Він прямує у кабіні рейкового автобуса з тимчасово окупованої Керчі до російської станції «Тамань». Під час маршруту російський очільник спілкується з робітниками, які будували міст. Ці російські будівництва використовуються для підживлення культу особи кремлівського диктатора. Будівництво всіляко прославляють у російських піснях, фільмах, телепрограмах тощо.


«Кримський міст»: значення для Росії

З транспортної, інфраструктурної та логістичної точок зору, незаконно зведений мостоперехід є одним зі засобів примусової інтеграції державою-агресором  тимчасово окупованої території до свого складу.

«Кримський міст» систематично використовується для посилення окупаційного міжвидового угрупування військ у Криму та Чорноморського флоту РФ. Під час військових навчань різного масштабу, які проводяться державою-окупантом на регулярній основі, часто перекидають додаткові сили з Росії на тимчасово окуповану територію АРК та м. Севастополя. Також міст покращує можливості «сирійського експреса» РФ.

Нібито для «захисту і безпеки транспортного переходу» держава-окупант створює обмеження вільного судноплавства. РФ регулярно на постійній або тимчасовій основі практикує закриття окремих морських районів для безперешкодного судноплавства в акваторії Керченської протоки й Азовського моря, зокрема на ділянках розташування «Керченського мосту». Береговою охороною Прикордонної служби ФСБ РФ регулярно здійснюються незаконні зупинки та огляди суден, які прямують до/з Азовського моря Керченською протокою. Це призводить до того, що українські азовські порти у містах Бердянськ і Маріуполь, а також компанії судновласників несуть значні економічні збитки.

РФ в односторонньому порядку почала кваліфікувати акваторію Керченської протоки й Азовського моря під призмою свого національного правового режиму. Водночас будь-які дії України по захисту свого державного суверенітету на морі можуть бути оголошені державою-агресором «провокацією» і слугувати потенційним «casus belli». Яскравим прикладом слугує керченський інцидент 25.11.2018.

De facto Азовське море перетворилося у «внутрішнє озеро» Росії, а Керченська протока й «Кримський міст» використовуються державою-окупантом в якості інструменту військово-політичного й економічного тиску на Україну. Наразі зберігається загроза поширення «повзучої окупації» й на Чорноморський регіон. РФ може спробувати встановити контроль над морськими транзитними шляхами поблизу незаконно захоплених нафтових і газових платформ на чорноморському морському шельфі України або вдатися до збройної агресії на о. Змійний.

Охорона й оборона «Керченського мосту» включає:
-сухопутний компонент – бригаду особливого призначення «Росгвардії»;
-повітряний компонент – морську авіацію Чорноморського флоту РФ, а також засоби протиповітряної оборони;
-морський компонент – кораблі та катери ЧФ і Берегової охорони Прикордонної служби ФСБ РФ.


Документ

Про встановлення меж і конфігурації (просторових обрисів кордонів) зон безпеки навколо окремих об'єктів транспортної інфраструктури

Переглянути

P.S.

Загалом будівництво «Кримського мосту» значно посилило військові логістичні можливості РФ в Азово-Чорноморському регіоні.

На порталі нормативно-правових актів РФ оприлюднено наказ Міністерства транспорту РФ «Про встановлення меж та конфігурації (просторових обрисів меж) зон безпеки довкола окремих об’єктів транспортної інфраструктури». Відтак незаконно встановлюються т. зв. «зони безпеки» на тимчасово окупованій території та в акваторії Керченської протоки й Азовського моря. Ці «зони» мають наземну (сухопутну), повітряну та водну складові. Їх запровадження додатково ускладнює цивільне торговельне судноплавство та фактично посилює блокаду українських портів у містах Бердянськ і Маріуполь.

Обґрунтовується таке рішення включенням «транспортного переходу через Керченську протоку» до переліку окремих об’єктів інфраструктури, що транспортують ядерні матеріали. Такий крок може опосередковано свідчити про імовірну наявність в Криму ядерного озброєння і ядерної інфраструктури та про потребу їхнього обслуговування, зокрема шляхом транспортування ядерних матеріалів і відповідних одиниць озброєння і військової техніки з території РФ.

Крім того, незаконне будівництво «Кримського мосту» завдало шкоди довкіллю. Цей інфраструктурний об’єкт може спричинити непоправні зміни в екосистемах Азовського і Чорного морів, завдати екологічної шкоди острову Тузла. Потенційно йдеться про зміну рівня вод і течій, а також хімічного складу води, про загибель багатьох живих організмів, у тому числі, дельфінів, які занесені до Червоної книги.

Під час будівництва транспортного переходу через Керченську протоку порушено правила екологічної безпеки, за вказаним фактом прокуратурою Автономної Республіки Крим та м. Севастополя розпочато кримінальне провадження за статтею 236 КК України (порушення правил екологічної безпеки). Під час досудового розслідування вказаного провадження, призначена комплексна комісійна інженерно-екологічна експертиза, за результатами якої буде визначено екологічну шкоду від будівництва мосту.

Дії держави-окупанта щодо судноплавства в акваторії Керченської протоки й Азовського моря є грубим порушенням норм міжнародного морського права, зокрема Конвенції ООН з морського права 1982, а також Договору між Україною та РФ про співробітництво у використанні Азовського моря і Керченської протоки 2003. Найбільш комплексними документами, в яких засуджується вказана ситуація є: Резолюції Генеральної Асамблеї ООН A/RES/73/194 «Проблема мілітаризації Автономної Республіки Крим та м. Севастополь, Україна, а також Чорного й Азовського морів» 17.12.2018; A/RES/74/17 «Проблема мілітаризації Автономної Республіки Крим та м. Севастополь, Україна, а також Чорного й Азовського морів»  09.12.2019; Резолюція Європейського Парламенту про ситуацію в Азовському морі 25.10.2018 2018/2870(RSP).

22.12.2016 за позовом України до РФ за Конвенцією ООН з морського права 1982 сформовано трибунал, який на початку 2017 розпочав розгляд справи Україна проти РФ (Спір між Україною та Російською Федерацією стосовно прав прибережної держави в Чорному і Азовському морях та у Керченській протоці). Україна в рамках відповідної справи просить Арбітражний трибунал припинити порушення Російською Федерацією Конвенції та підтвердити права України як прибережної держави в Чорному й Азовському морях та у Керченській протоці, в тому числі зобов’язати РФ поважати суверенні права України в своїх водах, припинити незаконне використання українських ресурсів, а також виплатити компенсацію за завдану шкоду. У претензіях України також йдеться про незаконне будівництво  мосту.

21.02.2020 Арбітражний трибунал ухвалив рішення про можливість розгляду по суті морського спору між Україною та РФ.

Опубліковано 2021-09-01

Антон Твердовський

головний консультант Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим

Джерела

Путин официально открыл Керченский мост. 15.05.2018. Громадське Телебачення. Путин открыл мост в аннексированный Крым. 15.05.2018. Deutsche Welle Statement by the Spokesperson on the partial opening of the Kerch Bridge. 15.05.2018. European Union External Action. Путин открыл железнодорожное движение по Крымскому мосту. 23.12.2019. Tass.ru. Украина собрала доказательства нарушений Россией морского права. 24.02.2018. Deutsche Welle Будівництво мосту через Керченську протоку є порушенням норм національного та міжнародного права. 15.05.2018. Прокуратура АРК та м. Севастополя. Крымский мост в цифрах и фактах. 15.05.2018. Мир 24. Три «Боинга» болтов и сваи в 35 «этажей»: интересные факты о Крымском мосте. 07.05.2018. МИА «Россия сегодня» Постановление Правительства Российской Федерации от 11.08.2014 № 790 «Об утверждении федеральной целевой программы «Социально-экономическое развитие Республики Крым и г. Севастополя до 2020 года». 12.08.2014. Официальный интернет-портал правовой информации. История строительства и разрушения моста через Керченский пролив. 2015. Инновационный дайджест. Постанова Кабінету Міністрів України від 29 січня 2014 р. № 34 «Про затвердження Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Російської Федерації про спільні дії з організації будівництва транспортного переходу через Керченську протоку». 29.01.2014. Верховна Рада Україна Постанова Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 493 «Про припинення дії Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Російської Федерації про спільні дії з організації будівництва транспортного переходу через Керченську протоку». 01.10.2014. Верховна Рада України Конвенция Организации Объединенных Наций по морскому праву. 03.06.1999. Верховна Рада Україна. Договір між Україною та Російською Федерацією про співробітництво у використанні Азовського моря і Керченської протоки. 23.04.2004. Верховна Рада України. Спір між Україною та Російською Федерацією стосовно прав прибережної держави в Чорному і Азовському морях та у Керченській протоці. Арбітражний трибунал, сформований відповідно до Додатку VII Конвенції ООН з морського права 1982 року. 2020. Юридичне протистояння з Російською Федерацією. Керченський міст та поширення агресії РФ на Азовське море. Випуск 2. 16.05.2019. Чорноморські новини. Мілітаризація Криму як загроза Європі. Випуск 2. 15.05.2019. Чорноморські новини. Чорноморська небезпека та реакція НАТО. Випуск 2. 15.05.2019. Чорноморські новини. Санкції України, США та ЄС у зв’язку з російською агресією проти України. Повна база даних юридичних осіб. 16.02.2020. Чорноморські новини. Ben Hodges. The Black Sea or a Black Hole?. 21.01.2021. Center for European Policy Analysis. European Parliament resolution of 25 October 2018 on the situation in the Sea of Azov (2018/2870(RSP)). 25.10.2018. European Parliament. Резолюция Генеральной Ассамблеи ООН A/RES/73/194 «Проблема милитаризации Автономной Республики Крым и г. Севастополя, Украина, а также Черного и Азовского морей. 17.12.2018. Организация Объединенных Наций. Резолюция Генеральной Ассамблеи ООН A/RES/74/17 «Проблема милитаризации Автономной Республики Крым и г. Севастополя, Украина, а также Черного и Азовского морей. 09.12.2019. Организация Объединенных Наций. Speer A. Inside the Third Reich, Memoirs. New York: Macmillian, 1970.
Показати усі