Віртуальний музей російської агресії

Віртуальний музей російської агресії

Введіть пошуковий запит:

background

Смертельний політ

17.07.2014 о 13:00 Ельзємік де Борст разом із мамою, братом і вітчимом сідають на борт літака, що прямує із Амстердама до Куала-Лумпура. Перед відльотом вона пише текстове повідомлення батьку. Це остання звістка, яку Ханс де Борст отримує від доньки.


17.07.2014 о 16:20 зв’язок із літаком обривається через припинення подачі електроенергії на його обладнання у небі над селами Петропавлівка та Красний Луч Донецької області. Останні мілісекунди робочого обладнання літака фіксують високоенергетичну звукову хвилю ззовні судна, яка пройшла частково вгору від передньої лівої частини фюзеляжу в напрямку хвостової частини. 

Звукова хвиля спричинена дією боєголовки 9N314M ракети земля-повітря серії 9M38, що випущена зі зенітного ракетного комплексу (ЗРК) «Бук» (9К37). Пуск здійснений із поля, що знаходиться на південь від міста Сніжне, на схід від селища Балка та на захід від селища міського типу Первомайський Донецької області. Внаслідок розриву боєголовки поряд із кабіною пілотів літак суттєво пошкоджено. 

Екіпаж, вірогідно, гине миттєво. Внаслідок звукової хвилі та подальшого розпадання фюзеляжу на частини в пасажирів не залишається шансів вижити. Всі 298 осіб на борту гинуть. Уламки розлітаються на 50 км² на шести окремих ділянках між і поряд із селами Петропавлівка, Грабове та селищем Розсипне Донецької області. Серед уламків знаходять частини випущеної ракети та фрагменти боєголовки.


У суботу 19.07.2014 до Ханса де Борста додому, за 2 465 км від місця трагедії, приходить поліція. Просять розповісти все, що могло би допомогти в ідентифікації тіла його доньки. У дівчини було кільце бабусі, по якому її й впізнають. Окрім кільця зберігся й паспорт із посадковим талоном усередині.

Ще добре, що вона була ціла. Інші отримували щомісяця різні частини тіла

Ханс де Борст, інтерв’ю «Нова газета Європа», липень 2022

Хто запустив ракету?

РФ спрямувала військовий екіпаж і ЗРК «Бук» на схід України за запитом російських агентів Ігоря Гіркіна та Олександра Бородая, шляхом звернення останніх до очільника окупаційної адміністрації РФ в Криму Сергія Аксьонова, тодішнього заступника начальника Головного розвідувального управління РФ Олексія Дюміна, першого заступника керівника Прикордонної служби ФСБ РФ Андрія Бурлаки та помічника президента РФ Олександра Суркова. 19.06.2014 запит був задоволений президентом РФ за результатами засідання Ради Безпеки РФ.

23.06.2014 екіпаж та ЗРК «Бук» 3х2 (332) із чотирма ракетами зі складу 53 курської зенітної ракетної бригади Збройних сил РФ рушили з військової бази в місті Курськ у сторону України. Екіпаж складався з чотирьох осіб: командир, два оператори та механік-водій. Командир ніс безпосередню відповідальність за пуск ракети.

25.06.2014 екіпаж та ЗРК «Бук» 3х2 дістались українсько-російського кордону на хутір Нижньомітякін біля міста Міллерово Ростовської області. Станом на 15.07.2014 було відомо про перебування на кордоні з Україною 193 військовослужбовців зі складу 53 бригади.

У ніч з 16 на 17.07.2014 ЗРК «Бук» 3x2 перетнув кордон на вантажному трейлері поблизу селища міського типу Сєверний Луганської області. ЗРК слідував по такому маршруту: Сорокине – Луганськ – Алчевськ – Дебальцеве – Єнакієве – Макіївка – Донецьк – Макіївка – Зугрес – Шахтарськ – Чистякове – Сніжне. Від міста Сніжне ЗРК «Бук» прямував своїм ходом до місця пуску ракети поряд зі селищем міського типу Первомайський Донецької області. 

Весь процес транспортування ЗРК «Бук» 3x2 до місця пуску здійснювався російськими агентами за визначеною ієрархією: Ігор Гіркін > Сергій Дубінський > Олег Пулатов (був виправданий в подальшому) > Леонід Харченко.

Ці ж особи поспіхом приймали рішення після збиття літака про транспортування ЗРК «Бук» 3x2 на трейлері назад до РФ таким маршрутом: міста Сніжне – Хрустальний – Дебальцеве – Луганськ – селище міського типу Сєверний. На комплексі не вистачало однієї з чотирьох ракет. 18.07.2014 комплекс перетнув кордон у бік РФ. 

Майже одразу після збиття цивільного літака Ігор Гіркін про це відзвітував як про збиття нібито військового транспортного літака АН-26. Однак, вже за декілька годин публікацію видалено. РФ почала фальсифікувати докази та продукувати безліч версій події. Зокрема, російська пропаганда стверджувала, що боїнг збитий нібито українським військовим літаком СУ-25 або ж українським ЗРК «Бук» із підконтрольної Україні території. Ці версії були спростовані. Російські медіа публікували й нібито супутникові знімки, які виявились теж підробкою.

Протягом останніх років ми чули так багато брехні і дезінформації від Росії – таке відчуття, що вони щоразу розповідали іншу історію

Жейн Малколм, донька загиблого у катастрофі після вироку суду, інтерв’ю «ТСН», листопад 2022.

У пошуках фактів

21.07.2014 Рада Безпеки ООН засудила збиття цивільного літака, закликала до проведення незалежного міжнародного розслідування, притягнення до відповідальності виконавців. 

23.07.2014 Україна як держава місця події скористалась своїм правом делегувати розслідування задля встановлення фактів та запобігання майбутнім авіакатастрофам Раді безпеки Нідерландів (Dutch Safety Board), оскільки на борту було 193 громадян цієї держави. Крім Нідерландів та України до роботи Ради долучились Малайзія, США, Британія, Австралія та РФ.

Крім цього, 07.08.2014 створено Спільну слідчу групу для встановлення відповідальних осіб за збиття літака та забезпечення їх подальшого притягнення до кримінальної відповідальності. Група складалась зі слідчих і прокурорів Нідерландів, України, Малайзії, Австралії, Бельгії. 20.09.2017 члени слідчої групи погодили, що кримінальне переслідування буде здійснюватись у Нідерландах.

Власне розслідування за відкритими даними здійснювала неурядова організація Bellingcat. 

Усі ці установи та неурядова організація дійшли схожих висновків щодо авіакатастрофи, хоча використовували різну методологію. Їх діяльність дала змогу встановити:

  • причини катастрофи;
  • використане для збиття літака знаряддя; 
  • маршрут ЗРК «Бук» 3х2 російської бригади в Україну та з України, який був застосований для збиття літака;
  • безпосередньо залучених осіб у процес отримання та транспортування ЗРК «Бук» 3х2;
  • місце пуску однієї з чотирьох ракет ЗРК «Бук» 3х2 в літак.

Спростовано й кожну зі заявлених російських версій причин катастрофи. Вони часто були суперечливі, ґрунтувались на домислах або підроблених доказах. 30.11.2022 Європейський Суд з прав людини визнав безпідставними твердження РФ щодо необґрунтованості висновків наведених інституцій, оскільки РФ не змогла надати жодних доказів.

Притягнення до відповідальності

25.05.2018 за результатами роботи Ради безпеки Нідерландів та Спільної слідчої групи Нідерланди та Австралія запросили РФ до обговорення аспектів її відповідальності за вчинене міжнародно-протиправне діяння для забезпечення відшкодування шкоди (здійснення репарацій). З березня 2019 по 15.10.2020 тривали конфіденційні обговорення між трьома державами, поки РФ не оголосили про припинення своєї участі. 

10.07.2020 Нідерланди ініціювали міждержавну скаргу проти РФ в Європейському Суді з прав людини з метою встановлення фактів порушення прав людини та забезпечення відшкодування шкоди потерпілим з боку РФ. Скарга була об’єднана зі скаргами України проти РФ щодо порушень прав людини на сході України. 

У скарзі Нідерланди стверджують, що РФ неправомірно позбавила життя пасажирів та екіпаж літака; не забезпечила прийняття розумних та необхідних заходів, що мали б виключити можливість збиття цивільного літака російськими військовими; не забезпечила проведення ефективного розслідування катастрофи та не забезпечила ефективну допомогу в розслідуванні Спільної слідчої групи та Ради безпеки Нідерландів; нехтує стражданнями родичів потерпілих.

30.11.2022 Європейський Суд з прав людини визнав скаргу Нідерландів прийнятною та встановив, на перший погляд, обґрунтованість тверджень Нідерландів. Тепер справа очікує на розгляд по суті, що передбачитиме встановлення фактів порушення Конвенції та визначення шляхів відшкодування шкоди. 

Також значні зусилля докладено задля встановлення та притягнення до відповідальності безпосередніх виконавців злочину. 

29.07.2015 ряд держав, серед яких і Україна, запропонували Раді Безпеки ООН створити Міжнародний кримінальний трибунал щодо малазійського рейсу MH17 для притягнення до кримінальної відповідальності конкретних виконавців. Передбачалось зняття імунітетів із вищих посадових осіб будь-якої держави перед таким судом, а тому в цьому не була зацікавлена РФ. Серед 15 членів Ради Безпеки ООН лише РФ проголосувала проти та ветувала створення трибуналу. 

Відмова від створення трибуналу не стала перешкодою для завершення кримінального переслідування в Нідерландах. 17.11.2022 Окружний суд міста Гааги ухвалив обвинувальний вирок, яким засудив Ігоря Гіркіна, Сергія Дубінського та Леоніда Харченка до довічного ув’язнення за співучасть у незаконному, умисному знищенні літака та умисному вбивстві його екіпажу та пасажирів. Засуджені здійснили значний вклад в розгортання ЗРК «Бук» 3х2, що призвело до авіакатастрофи. Суд присудив компенсацію потерпілим у вигляді 46 мільйонів євро.


Олега Пулатова було виправдано, оскільки не вдалось поза розумним сумнівом довести його вклад в наведені злочинні дії, зокрема встановити його внесок в розгортання ЗРК «Бук» 3х2. Водночас, підсудний був обізнаний із розгортанням комплексу та був призначений його формальним координатором. Розслідування змогло встановити, що вказівки Сергія Дубінського щодо розгортання ЗРК «Бук» 3х2 були виконані та спрямовані на Леоніда Харченка. 

Наразі кримінальне розслідування призупинене, оскільки не вдалось встановити інших осіб, які можуть бути притягнені до кримінальної відповідальності в національному суді Нідерландів. Водночас, кримінальне провадження не закрите, за наявності нових відомостей його можуть продовжити.

P.S.

Події в лютому показують мені, що світ був трохи наївним стосовно Росії з 2014 року. Рейс MH17 був збитий. Крим був анексований, а світ нічого не зробив. Ми продовжували торгувати з Росією, продовжували купувати у неї газ, і ось, в лютому відкрились очі. Мені здається, що це трапилось доволі пізно. Однак добре, що трапилось. Мені шкода український народ, я відчуваю з ним сильний зв’язок

Ханс де Борст, інтерв’ю Радіо Свобода, листопад 2022

Необхідність подальшого кримінального переслідування залишається актуальною. Родини загиблих та усі небайдужі вимагають притягнути до відповідальності принаймні екіпаж ЗРК «Бук» 3х2. 

Водночас у Росії продовжують героїзувати міжнародні злочини. 21.02.2023 президент РФ присвоїв 53 зенітній ракетній бригаді РФ почесне звання «гвардійська» за «масовий героїзм та відвагу, стійкість та мужність, проявлені особовим складом бригади в бойових діях із захисту Вітчизни та державних інтересів в умовах збройних конфліктів».

Опубліковано 2023-03-01

Микита Петровець

Регіональний центр прав людини

Джерела

Crash of Malaysia Airlines flight MH17. Dutch Safety Board. 2015. (pages 24, 54-55, 82, 89, 113, 116-128, 132, 136, 143, 146) Findings of the JIT MH17 investigation into the crew members of the Buk TELAR and those responsible in the chain of command. Joint Investigation Team MH17. 01.02.2023. (pages 7, 12-14, 15-16, 18-19, 24-26, 28, 30-31, 35, 37-38, 40-41, 43, 46, 50, 56, 58, 60-61, 63, 65-66) MH17 - The Open Source Investigation. Three Years Later. Bellingcat. 17.07.2017. (pages 7, 13, 15-16, 20, 23, 28-29, 30-39, 44-65) Prosecutor v. Igor Girkin, Sergey Dubinskiy, Leonid Kharchenko, Oleg Pulatov. District Court of the Hague. 17.11.2022. Prosecutor v. Oleg Pulatov. District court of the Hague. 17.11.2022. (Assessment of the actual conduct of the accused and others) Case of Ukraine and Netherlands v. Russia. European Court of Human Rights. Grand Chamber. 30.11.2022. (para 312, 429-430, 463-476, 902-903, 906-907, 911-914, 919-921, 925-929, 932-938, 943-943, 946-947) Eastern Ukraine and flight MH17 case declared partly admissible. Registrar of the European Court of Human Rights. 25.01.2023. Revelations and Confirmations from the MH17 JIT Press Conference. Bellingcat. 30.09.2016. The Lost Digit: Buk 3x2. Bellingcat. 03.03.2016. Origin of the Separatists' Buk: A Bellingcat Investigation. Bellingcat. 08.11.2014. JIT Indictments and Reactions: Analyzing New Evidence Linking Separatists and Russian Officials to MH17. Bellincat. 17.07.2019. The MH17 Trial Part 1: New Material From The Four Defendants. Pieter van Huis. Bellingcat. 20.04.2020. Бойовики вивозять ракетний комплекс Бук до кордону із РФ. Міністерство внутрішніх справ України. 18.07.2014. On downing of Malaysia Airlines flight MH17 on 17 July in Donetsk Oblast, Ukraine. Security Council. United Nations. 21.07.2014. Agreement between NBAAII of Ukraine and the Dutch Safety Board of the Netherlands on delegation of investigation in respect of aircraft accident involving Boeing 777-200, registration: 9M-MRD «Malaysia Airlines» Flight MH17. Ukraine. The Netherlands. 23.07.2014. Joint Investigation Team established. District Court of the Hague. 07.09.2014. Memorandum of Understanding between the Government of Australia, the Government of the Kingdom of Belgium, the Government of Malaysia, the Government of the Netherlands and the Government of Ukraine regarding political support for prosecuting the perpetrators of the downing of flight MH17 on 17 July 2014. 20.09.2017. The Ministers of Foreign Affairs of 5 states signed the Memorandum on the prosecuting the perpetrators of the downing of flight MH17. Ministry of Foreign Affairs of Ukraine. 21.09.2017. On establishment of an International Tribunal for the Purpose of Prosecuting Persons responsible for Crimes Connected with the Downing of Malaysia Airlines flight MH17 on 17 July 2014 in Donetsk Oblast, Ukraine. Security Council. United Nations. 2015. MH17: The Netherlands and Australia hold Russia responsible. Government of the Netherlands. 25.05.2018. Заявление МИД России о невозможности дальнейшего участия России в трехсторонних консультациях с Австралией и Нидерландами по вопросам, связанным с авиакатастрофой рейса МН17 в небе над востоком Украины 17 июля 2014 г. Министерство иностранных дел РФ. 15.10.2020. О присвоении 53 зенитной ракетной бригаде почетного наименования. Президент РФ. 21.02.2023. Сводки от Стрелкова Игоря Ивановича. Вконтакте. 17.07.2014. «Мою доньку вбили у війні проти України: родичі жертв рейсу МН17 про вирок суду у справі збитого літака». Ірина Загородня. ТСН. 18.11.2022. «Надеюсь на процесс над Путиным». Родные жертв – о вердикте по делу MH17. Марк Крутов. Радио Свобода. MH17 Crash: Six Months of Pain Provides Few Answers for Victim's Dad. NBC News. 25.01.2015. «Наши дети тоже были убиты Путиным». Екатерина Гликман. Новая газета Европа. 17.07.2022. 100 Worst aviation disasters. Plane crash info.
Показати усі